|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

میانگین یکصد چاه در سال/ چهارمحال و بختیاری از پیشگامان تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز در کشور

*

کارشناس آب منطقه‌‎ای چهارمحال و بختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری جز اولین استان‌های کشور بوده که دارای چاه‌های غیر مجاز ناچیز است، در این راستا عملاً با پر شدن آن‌ها، میزان آبی که توسط چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود بسیار کم است.

سیدهاشم فاطمی در گفت‌وگو با روابط عمومی آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود سه هزار و ۶۳۹ حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: از این تعداد سه هزار و ۳۰ حلقه چاه کشاورزی، ۱۶۴ حقله شرب و ۴۴۵ حلقه صنعت بوده که حجم تخلیه این چاه‌ها، ۶۰۲ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: حدوداً یک هزار و ۳۰ حلقه چاه در استان دارای مجوز حفر هستند که تعدادی از آن‌ها حفر شده و مجوز نصب منسوبات برق را اخذ کرده‌اند، ولی ممکن است پروانه بهره‌برداری را دریافت نکرده باشند که در حال تعیین تکلیف آن‌ها هستیم.

کارشناس آب منطقه‌‎ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود تقریباً حدود ۳۳۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان، تصریح کرد: از سه سال گذشته ۳۲۱ حلقه چاه غیر مجاز تعیین تکلیف شدند و اقدامات لازم برای پر و مسدود کردن مابقی حلقه‌های چاه در حال انجام است.

فاطمی گفت: چهارمحال و بختیاری جز اولین استان‌های کشور بوده که دارای چاه‌های غیر مجاز ناچیز است، در این راستا عملاً با پر کردن آن‌ها، میزان آبی که توسط چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود بسیار کم است.

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان‌ شهرکرد در ادامه با بیان اینکه از ۱۰ دشت استات چهار دشت ممنوعه بحرانی و ۶ دشت ممنوعه است، بیان کرد: سطح ایستابی در دشت‌های استان کاهش یافته است، به طوری که دشت‌های شهرکرد حدود ۱۸ متر، خانمیرزا حدود ۳۲ متر، سفیددشت ۲۳ متر و بروجن حدود ۹ متر افت داشته است.

وی در خصوص فرونشست زمین در دشت‌های استان، ادامه داد: حدود ۸۰ سانتی‌متر فرونشست در دشت خانمیرزا و ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر فرونشست زمین در دشت شهرکرد مشاهده شده، گرچه سایر دشت‌های استان نیز تا حدودی فرونشست زمین را دارند.

فاطمی گفت: به دلیل تغییر شکل بارش‌های استان از برف به باران، میزان تبخیر افزایش می‌یابد و بخشی از آب به روان‌آب تبدیل و میزان نفوذ کاهش می‌یابد، از طرفی با یک سال بارش به هیچ وجه کسری مخزن دشت‌ها جبران نخواهد شد، بنابراین مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب و اقدامات سازه‌ای همچون آبخیزداری، پخش سیلاب و اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای دشت‌های استان است.

وی با اشاره به اینکه دشت‌های استان در ارتفاع قرار دارند و بخش قابل توجهی از بارش‌ها به صورت روان‌آب از دشت‌ها خارج می‌شود، تصریح کرد: طرح‌های تغذیه مصنوعی در دشت‌های خانمیرزا، بروجن- فرادنبه و سفیددشت اجرا و برای دشت شهرکرد مطالعاتی در این راستا صورت گرفته است، به طوری که هشت سایت برای اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی و مهار سیلاب و آبخیزداری در دشت شهرکرد پیشنهاد و در منطقه شورابچه فرخشهر چهار حوضچه تغذیه مصنوعی احداث شده است.

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان‌ شهرکرد تاکید کرد: نه تنها در استان بلکه در کشور برای حفظ حیات و تداوم شرایط زندگی در سکونتگاه‌ها، توسعه پایدار و ایجاد امنیت غذایی و حفظ اشتغال موجود به ناچار مجبور هستیم که نهایت صرفه‌جویی و دقت در مصرف آب را داشته باشیم.

فاطمی بیان کرد: عمده مصرف آب در بخش کشاورزی است که تحول، تغییر الگوی کشت و اصلاح سیستم آبیاری در راستای کاهش مصرف آب، امری بسیار ضروری و حیاتی است.

وی اظهار کرد: در این چند دهه اخیر، تعداد چاه‌های حفر شده در کشور ۱۹ برابر شده که حدوداً ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز و ۵۰۰ هزار حلقه چاه مجاز بوده است که برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و نفوذ آب به سفره‌ها به هم خورده و روز به روز شاهد افت سطح ایستابی در ۹۵ درصد از آبخوان‌های کشور هستیم.

فاطمی گفت: باید در قوانین و مقررات مربوط به کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی تجدید نظر و میزان بهره‌برداری از سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یابد، به طوری که در گام نخست، تعادل میان نفوذ و برداشت از سفره‌ها ایجاد و در گام‌های بعدی به دنبال کاهش کسری مخزن و خیزش سطح ایستابی در دشت‌های استان و کشور باشیم.

وی ادامه داد: این امر نیازمند تلاش همگانی بوده و باید متولیان و دست اندرکاران در سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه همکاری بیش از پیش را داشته باشند، همچنین مردم باید در تمامی زمینه‌ها چه در مصرف مستقیم آب و چه در مصرف محصولاتی که برای تولید آن‌ها نیاز به آب است، درست مصرف کنند و از اسراف بپرهیزند.

فاطمی در پایان یادآوری نمود: سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از محصولات غذایی و کشاورزی در کشور دور ریز می‌شود به طوری که حجم آب مصرفی برای تولید این محصولات ۲۰ میلیارد متر مکعب است.

کد خبر: 931
  تاریخ خبر : 1398/04/16
 اورنگ
 610
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 24
  • بیشترین بازدید همزمان : 523
  • بازدید امروز : 4,783
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 5,066,718
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 12:00:20
  • شناسه IP شما : 3.144.189.177

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شهرکرد، بلوار فارابی، نبش خیابان هفت تیر
  • کدپستی : 8814673113
  • تلفن : 6-33334805-038
  • فاکس : 33335098-038
  • پست الکترونیکی : info[at]cbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :