|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ساماندهی 60 کیلومتر از حریم رودخانه بازفت در استان چهارمحال و بختیاری با همت و مشاورکت مردم ومسئولین

ساماندهی رودخانه بازفت در بازه چمن گلی در دستور کار شرکت قرار گرفت.

شهرستان کوهرنگ یکی از شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری و مهمترین کانون بارشی ایران است که به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی فراوان و چشمه های جوشان، یک شهرستان توریستی، سیاحتی، عشایری و ورزشی به شمار می آید و بخش بازُفْت یکی از بخش های این شهرستان است که در فاصله 190 کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

رودخانه بازفت یکی از رودخانه های پرآب و زیبای استان چهارمحال و بختیاری و یکی از سرشاخه های اصلی کارون شناخته می شود که از دامنه کوه‌های "منار" و "گله سگا تورک" و زردکوه بختیاری در فاصله 120کیلومتری شمال شهرکرد سرچشمه می‌گیرد.

شهردار بازفت می گوید: منطقه چمن گلی در مجاورت رودخانه بازفت و جاده اصلی خوزستان به شهرکرد قرار گرفته است. نخستین مدرسه بخش بازفت هم در چمن گلی ایجاد شده است و از قدیم الایام مسیر تردد اهالی بخش بازفت بوده و دانش آموزان و عشایر منطقه از حاشیه رودخانه بازفت تردد می کردند که با طغیان و سیلابی شدن رودخانه مسیر بسته می شود.

مصطفی صادقی می افزاید: شهر بازفت در سال 1393 با ادغام روستای چمن گلی و تلورد ایجاد شده ‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر هزار و 519 نفر متشکل از 337 خانوار ‌است.

چمن گلی در دره بازفت ‌پایین و در محیطی سرسبز و پُر از درختانِ بلوطِ زاگرس جای دارد. محیطِ بازفت، بدلیلِ دسترسیِ دشوار، دست‌نخورده و بِکر باقی مانده است..

منطقه گردشگری بازفت با گستره ای از شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری شروع و تا غرب استان(شمال شهرستان اردل) ادامه دارد.

مسیر جاده بازفت دارای پتانسیل بسیار زیاد و منحصر به فردی برای جذب گردشگر است و گردشگران اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری را به سمت خود کشانده است.

فرماندار شهرستان کوهرنگ می گوید:پیمانکار بستر سازی حریم رودخانه بازفت تعیین شده است و در حال انجام کار است.

وی می گوید: از اعتبارات سال آینده هم برای این طرح اختصاص می دهیم،.

رئیس اداره منابع آب شهرستان های فارسان و کوهرنگ می گوید: مطالعات مرحله نخست تعیین حد بستر و حریم رودخانه بازفت به طول 60 کیلومتر از سال 1390 آغاز شد.

آقای فاطمی می افزاید: بر اساس مطالعات مشاور طرح در مرحله نخست 300 متر پیرامون پُل چمن گلی به دلیل دارا بودن شرایط بحرانی تر در اولویت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه انجام عملیات ساحل سازی رودخانه بازفت به دلیل داشتن سیلاب های با دبی بالا هزینه بر است، افزود: در مرحله نخست سه قرارداد پیمانکاری در سال های 93 ، 96 و 97 بسته شد که بر اساس این قراردادها در سال اول 90 متر با 190 میلیون تومان، سال دوم 25 متر با 87 میلیون تومان انجام شد و امسال 35 متر با 120 میلیون تومان اعتبار در حال انجام است و اگر بخواهیم کار را تکمیل کنیم، به پنج میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است که همت مسئولان استانی و اختصاص ردیف ملی را می طلبد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری هم با بیان اینکه تعیین حد و حریم دو طرف پل چمن گلی اولویت اول است؛ می گوید: در این طرح باید بستر رودخانه از دو طرف با ارتفاع کافی سنگی و سیمانی شود تا بتوانیم رودخانه ای ایمن جهت گذردهی سیلاب و استفاده صحیح و اصولی از اراضی حاشیه رودخانه داشته باشیم.

آقای خدری می افزاید: سازمان برنامه بودجه 200 میلیون تومان اعتبار برای این طرح ابلاغ کرده است که 90 میلیون تومان از این مبلغ به دلیل دیون به پیمانکار قبل داده شد و 120 میلیون تومان باقی مانده هم به پیمانکار کنونی داده شده است.

وی می گوید: با توجه به شرایط خاص توپوگرافی، هیدرولوژیکی و مورفولوژیکی منطقه، تغییر اقلیم و نوع بارش، دبی بالای سیلاب و قدرت تخریب بالا، می طلبد که ساماندهی رودخانه در هر دو سمت ساحل به طول حدود یک کیلومتر با اعتبار حدود پنج میلیارد تومان انجام شود.

آقای خدری می افزاید: در اجرای طرح ساماندهی حریم رودخانه بازفت، مرحله نخست بر روی 60 کیلومتر از مسیر رودخانه ساماندهی شد که 300 متر پیرامون پل چمن گلی با توجه به دارا بودن شرایط بحرانی و همچنین مکاتبات متولیان شهرستان و بخش برای اجرا در اولویت قرار گرفت.

خدری با بیان اینکه برای دریافت ردیف ملی با مسئولان صحبت شده است، اما تاکنون موفق به دریافت نشده ایم؛ می گوید: اگر روند ادامه ابلاغ اعتبار انجام نشود، چه بسا اقدامی هم که انجام شده است؛ موجب مضاعف تر شدن مشکلات منطقه شود.

طول رودخانه بازفت از سر منشاء تا محل پیوستن به رودخانه کارون 160 کیلومتر است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری می گوید: به منظور کاهش خسارات ناشی از سیلاب، تجاوز و تصرف انفال، باید در گام اول مطالعات تعیین حد بستر و حریم بر روی رودخانه بازفت و تمامی رودخانه های سطح استان انجام شود.

خدری می گوید: در سال 97 هم مطالعات سرشاخه های رودخانه بازفت به منظور تعیین حد بستر و حریم آنها در دستور کار شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفت که پس از انجام مطالعات مرحله اول و طی کردن مراحل قانونی، مطالعات مرحله دوم آغاز و بر اساس مطالعات مشاور و پس از تعیین برآورد؛ با انتخاب پیمانکار اجرایی خواهد شد.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی فرسایش خاک در بارندگی بخش بازفت بیش از 20 تن در هکتار بود به طوری که میلیون ها تن خاک مرغوب و زراعی در این بارندگی از دسترس خارج شد و با توجه به اینکه میزان فرسایش خاک در منطقه بازفت سه برابر میزان متوسط کشور است نیاز به توجه بیشتر به مهندسی رودخانه و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری دارد.

کد خبر: 870
  تاریخ خبر : 1397/11/09
  آخرین به‌روزرسانی : 1397/11/09
 اورنگ
 822
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 17
  • بیشترین بازدید همزمان : 523
  • بازدید امروز : 10,125
  • بازدید دیروز : 23,513
  • کل بازدید : 4,673,086
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/18 13:43:41
  • شناسه IP شما : 3.149.255.162

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شهرکرد، بلوار فارابی، نبش خیابان هفت تیر
  • کدپستی : 8814673113
  • تلفن : 6-33334805-038
  • فاکس : 33335098-038
  • پست الکترونیکی : info[at]cbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :