|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) استان چهارمحال و بختیاری کلید خورد .

مهندس فاطمی 16 اردیبهشت ماه در آیین افتتاحیه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب)، اظهار کرد: در راستای حفاظت از منابع آب، دانش‌آموزان نیز به سهم خود موثر هستند.

رئیس اداره منابع آب‌ شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ گفت: دانش‌آموزان به سهم خود در راستای حفاظت از منابع آب دخیل هستند

وی با اشاره به کم‌آبی موجود در استان، افزود: باید توجه داشت که اگر این روند ادامه یابد در چند سال آینده با بحران بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد. 

فاطمی بیان کرد: کشور زیبای ایران با نعمت‌های الهی نباید نابود شود بلکه در شرایط کنونی  باید همانند جنگ تحمیلی که همگان با همت در صحنه حضور یافتند، نهایت تلاش برای حفظ منابع آب به کار گرفته شود. 
وی با بیان اینکه کمبود آب تهدیدی است که استان در حال حاضر با آن مواجه است، تصریح کرد: منابع آبی به شدت آلوده شده و درحال نابودی است. 

فاطمی تاکید کرد: از صد در صد آب موجود در زمین، 97 درصد در اقیانوس و شور است، حدود 2.5 درصد یخچال‌های قطبی و تنها نیم درصد از آب برای همه موجودات قابل استفاده است. 
وی با اشاره به اینکه ایران کشوری نیمه خشک بوده و 85 درصد مساحت آن خشک و فراخشک است، گفت: اکنون بارش سالانه در دنیا 850 میلیمتر و در ایران 220 میلیمتر است و بارش‌ها نیز در زمان مناسبی نیست به نحوی که رودخانه‌های سطحی به شکل فصلی است و رودخانه‌های دائم نیز اندک هستند. 
فاطمی تصریح کرد: کشور را بی آبی تهدید می‌کند و اگر تدبیر لازم انجام نشود آب شرب نخواهیم داشت.   
وی اظهار کرد: استان 72 درصد به آب‌های زیرزمینی وابسته است و آب موجود نیز کیفیت بدی دارد، زمین نشست کرده و روند نگران گننده است. 

فاطمی گفت: اکنون 70 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. 
وی در خصوص آب مجازی گفت: میزان آب مصرفی برای تهیه یک ماده غذایی در منزل را آب مجازی گویند و باید دقت شود تا در این زمینه به درستی مصرف شود و اسرافی صورت نگیرد. 
فاطمی تصریح کرد: باید در زمینه حفاظت از منابع آبی یک عزم همگانی داشت که آبادانی کشور تنها باید با همت بسیار امکان‌پذیر است. 

وی با بیان اینکه باید موضوع مصرف آب مجازی جدی گرفته و در این خصوص تلاش جدی شود، ادامه داد: با مصرف مجازی آب در منازل نیز میزان مصرف مواد غذایی  براساس استاندارد انجام می‌شود و در صورت درست مصرف کردن نیاز به واردات نخواهد بود 

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای استان نیز در حاشیه افتتاحیه طرح داناب گفت: فرهنگ‌سازی مختص یک گروه نیست و باید در ابعاد مختلف باشد به وِیژه کسانی که در امر آموزش فعالیت دارند، لازم است این مهم را مورد توجه قرار دهند. 

 وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته در این خصوص با دستگاه‌های اجرایی همچون محیط زیست، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و... همکاری گسترده ای صورت پذیرفته است.

همچنین در ادامه افتتاحیه طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری گفت: باید برای استفاده بهینه از آب، فرهنگ‌سازی صورت گیرد که در این راستا آموزش بسیار اثرگذار است. در چند سال گذشته نعمت آب فراوان بود و هیچگاه به ذهن کسی خطور نمی‌کرد که روزی باید از منابع استفاده محدودتر داشت اما امروز لازم است برای صرفه‌جویی در مصرف آب همگان وارد عرصه شوند و باید برای استفاده بهینه از آب، فرهنگ‌سازی صورت گیرد که در این راستا آموزش بسیار اثرگذار است. 

اعرابی بیان کرد: برای بالابردن سطح فرهنگ جامعه در تمام ابعاد به آموزش نیاز است و آموزش باید براساس تحقیقات علمی اتفاق افتد تا موثر واقع شود. 

وی با بیان اینکه باید از کلاس اول ابتدایی به دانش‌آموزان فرهنگ‌سازی را شروع کرد تا خود ساخته شده و در انتقال فرهنگ به جامعه و خانواده نقش داشته باشند، گفت: باید آموزش را سرلوحه قرار داد و آموزش و پرورش بهترین بستر برای انجام این امر خطیر است. 

اعرابی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی مختص به یک زمان و موقعیت نیست، تاکید کرد: طرح ملی دانش‌آموزی نجات  آب برای حدود 40 هزار دانش‌آموز دوره متوسطه اول و دوم در استان اجرا خواهد شد. 
وی خاطرنشان کرد: امیداست بتوان در حفاظت از محیط زیست موفق عمل کرد. 

عضو شورای اسلامی شهر شهرکرد طیبه شریفی نیز بیان کرد: جوانان اموری که متعهد می‌شوند را به درستی انجام خواهند داد و دانش‌آموزان به عنوان همیاران مدیریت شهری می‌توانند نقش به سزایی در استفاده بهینه از آب داشته باشند. 

 

کد خبر: 758
  تاریخ خبر : 1397/02/17
 خاطره کریمی
 846
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 15
  • بیشترین بازدید همزمان : 523
  • بازدید امروز : 909
  • بازدید دیروز : 8,954
  • کل بازدید : 4,405,059
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/05 08:31:28
  • شناسه IP شما : 34.231.109.23

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شهرکرد، بلوار فارابی، نبش خیابان هفت تیر
  • کدپستی : 8814673113
  • تلفن : 6-33334805-038
  • فاکس : 33335098-038
  • پست الکترونیکی : info[at]cbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :