|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

لزوم نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی

مدیر منابع آب شهرستان شهرکرد گفت: براساس ماده 12 قانون توزیع عادلانه آب باید کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی توسط برداشت کننده نصب شود که اکنون این امر در حال انجام است.

مهندس رحمان دهقان ششم اردیبهشت ماه در دیدار با امام جمعه شهرستان سامان، اظهار کرد: خشکسالی امسال در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
وی افزود: استان در گذشته با مساحت یک درصد، حدود 10 درصد آب کشور را تامین کرده است اما اکنون این میزان تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.
دهقان تصریح کرد: براساس تحقیقات این خشکسالی تا اندازه زیادی با افزایش گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین حاصل شده که دلیل این موارد، انسان است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر که نعمت آب به حداقل رسیده است باید مدیریت مطلوبی شود تا به بهترین شکل بتوان با کم‌آبی سازگاری نمود .
دهقان بیان کرد: کاهش آب‌های سطحی مشکلاتی در حوزه زاینده رود به وجود آورده است زیرا هرچه حجم آب کم شود احتمال آلودگی بالا می‌رود.
وی در خصوص آزادسازی حریم و بستر رودخانه گفت: این مهم در حال انجام است تا املاکی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی احداث شده، تخریب شود.
دهقان با بیان اینکه برای آزادسازی سال‌های گذشته دستگاه‌های اجرایی دولتی همکاری مطلوبی با شرکت آب منطقه‌ای داشتند، با انجام این اقدام از برداشت غیرمجاز آب نیز جلوگیری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: براساس ماده 12 قانون توزیع عادلانه آب باید کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی توسط برداشت کننده نصب شود که تاکنون 210 کنتور هوشمند نصب شده و تا یک تا دو ماه آینده عملیات نصب به اتمام خواهد رسید.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب تاکنون نشست‌های مختلفی به منظور آگاهی بخشی از روش‌های سازگاری با کم‌آبی با حضور اقشار گوناگون برگزار کرده است.
سیدغلامرضا رضوی افزود: جهاد دانشگاهی استان مشاور تسهیلگر در اجرای این طرح است که به منظور اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی سازگاری با کم‌آبی می‌کوشد با کمک اشخاص حقیقی و حقوقی و تاثیرگذار به طرح این مسئله پرداخته و راهکارهای عملیاتی را به عموم مردم اعلام می‌کند.
وی ادامه داد: در راستای اطلاع رسانی بهتر به هم استا‌نی‌ها با روش‌های مختلف و متنوع دعوت از اقشار و صنوف مختلف اعم از کشاورزان، دامپروران، دانشگاهیان، بانوان، دانش آموزان و ... انجام می‌شود.
دبیر اجرایی پروژه اطلاع رسانی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی با بیان اینکه باید سازگاری با کم‌آبی به یک فرهنگ تبدیل شود، خاطرنشان کرد: شناخت مسائل در حوزه مامور‌یت‌ها از وظایف و برنامه‌های جهاد دانشگاهی است و این نهاد انقلابی در این راستا تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

همچنین در ادامه نشست حجت الاسلام علی‌اصغر عقیلی امام جمعه شهرستان سامان در جمع مدیران شرکت آب منطقه ای استان اظهارکرد در زمینه اصلاح الگو مصرف آب و فرهنگ سازی به منظور سازگاری با کم‌آبی، رسانه‌ها نقش موثری دارند و مباحث مربوط به اصلاح الگوی مصرف آب و فرهنگ سازی برای سازگاری با کم‌آبی  را به همگان اطلاع رسانی کنند .و برنامه‌هایی را با حضور کارشناسان متولی در حوزه آب تهیه و در این برنامه‌ها به سوالات همگان به ویژه مردم پاسخ دهد. 
مدیر دفتر حفاظت منابع و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای استان گفت: آب‌های سطحی و زیرزمینی در بسیاری از استان‌های کشور دچار مشکل شده است و این نسبت در استان‌های مختلف، متفاوت است. 
محمدعلی ناصری با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در زمینه خشکسالی رتبه هشتم کشور را دارد، افزود: در کار گروه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای کم‌آبی، می‌طلبد که فرهنگ‌سازی میان مسئولان اجرایی کشور و اقشار مختلف مردم صورت گیرد تا شناخت بیشتری از منابع آبی پیدا کنند. 
وی با تاکید بر حفظ منابع آب زیر زمینی موجود، بیان کرد: برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی‌تر باید این مهم محقق شود. 
ناصری با بیان اینکه میزان بارندگی در سال گذشته در استان با کاهش روبرو بوده است، گفت: نوع بارش نیز تغییر کرده و بیشتر به صورت باران است که از استان خارج می‌شود و همین امر سفره‌های آب زیر زمینی را با مشکل مواجه کرده است. 
وی گفت: اکثر چشمه‌ها و قنات‌های استان خشک شده و ذخیره پشت سد زاینده رود نیز بسیار کاهش یافته است.
ناصری تاکید کرد: در شهرستان شهرکرد میزان کسری مخزن طی 10 سال گذشته حدود 193 میلیون متر مکعب است و حدود 16.26 صدم متر سطح آب زیرزمینی در دشت شهرکرد افت کرده است که بیشترین میزان افت را در همین دشت در استان داشته‌ایم. 
وی بیان کرد: در کم‌آبی امسال کشاورزان با مشکل مواجه خواهند شد که باید به باغات موجود رسیدگی شود تا خشک نشوند زیرا اگر یک‌سال به یک باغ آبرسانی نشود خشک خواهد شد اما زمین‌هایی زراعی را می‌توان یک‌سال نکاشت و سال پس از آن کاشت. 
ناصری خاطرنشان کرد: لازم است کشاورزان به حجم آبی که برایشان در نظر گرفته می‌شود دقت کنند و به همان میزان برداشت داشته باشند.

کد خبر: 756
  تاریخ خبر : 1397/02/08
 خاطره کریمی
 841
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 17
  • بیشترین بازدید همزمان : 523
  • بازدید امروز : 2,877
  • بازدید دیروز : 2,019
  • کل بازدید : 4,766,288
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/03 14:17:39
  • شناسه IP شما : 18.118.137.243

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شهرکرد، بلوار فارابی، نبش خیابان هفت تیر
  • کدپستی : 8814673113
  • تلفن : 6-33334805-038
  • فاکس : 33335098-038
  • پست الکترونیکی : info[at]cbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :