|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارائه گزارش عملکرد شرکت آب منطقه ای استان در ایام ا... دهه فجر

مهندس نادری مدیر عامل محترم شرکت در مصاحبه رادیو جهانبین مرکز شهرکرد در تاریخ 15بهمن ماه با حضور در برنامه زنده صبح و زندگی و به مناسبت ایام ا... دهه فجر گزارشی با رویکرد عملکرد شرکت آب منطقه ای استان را به عموم مردم ارائه دادند.

متن پرسش و پاسخ مدیرعامل محترم شرکت در برنامه مصاحبه ی زندۀ رادیویی به شرح ذیل می باشد : 

1.در خصوص وضعیت بارش در استان و تفاوت آن با سال های قبل توضیحاتی بفرمایید ؟

در مورد وضعیت بارشهای استان به دو نکته اساسی تغییر در نوع و زمان بارش که طی سالهای اخیر شاهد آن بودهایم می توان اشاره کرد. در سالهای قبل بارش های فصل زمستان اکثراً به صورت برف بوده است که طی سالهای اخیر علاوه بر این که تبدیل برف به باران را شاهد بوده ایم، مقدار آن نیز بسیار کاهش یافته است. به عنوان مثال در ایستگاه چلگرد از مهر سال جاری که ابتدای سال آبی۹۶ -۹۷ میباشد تا کنون ۱۹۵ میلی متربارش داشته ایم که در مدت مشابه سال گذشته میزان بارش ۸۲۲ میلیمتر بوده است.  این در حالیست که در طول دوره آماری 50 ساله، خشکترین سال 3۴۰ میلیمتر بارش  در زمان مشابه داشته ایم. این بیانگر این است که امسال در حال تجربه  یکی ازسالهای بسیار خشک می باشیم .

2.در خصوص وضعیت منابع آب سطحی استان توضیحاتی بفرمایید ؟

استان چهارمحال و بختیاری ۸۶%  گستره کوهستانی و 14 %  پهنه آبرفتی را شامل می شود که سرچشمه دو رودخانه بزرگ کارون و زاینده رود می باشد. %۸۴ از مساحت استان حوضه آبریز کارون بزرگ می باشد و مجموع  آب خروجی استان به این حوضه در سال آبی 95-94 به میزان ۳.۸ میلیارد مترمکعب بوده است. همچنین ۱۳ درصد مساحت استان حوضه آبریز زاینده رود را شامل می شود که خروجی استان به این حوضه در سال 95-94 به میزان ۱.۳ میلیارد متر مکعب بوده است.

3-در مورد وضعیت منابع آب زیرزمینی استان توضیحاتی بفرمایید ؟

 در استان 15 دشت آبرفتی وجود دارد و با توجه به اینکه ۸۶ درصد از مساحت استان را گستره کوهستانی تشکیل میدهد، این نشان از اهمیت ذخایر آب زیرزمینی و محدودیت آنها می باشد. اما متاسفانه طی سالهای اخیر با رویه افزایش از برداشت آب زیرزمینی و کاهش نزولات آسمانی شاهد افت بسیار شدید منابع آب زیرزمینی بوده ایم به طوری که در مجموع آبخوان های استان  ۶۴۱ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب زیرزمینی داریم. این موضوع موجب شده دشتهای ممنوعه بحرانی استان به چهار (4) دشت برسد (شهرکرد ، بروجن- فرادنبه ، جوانمردی و سفیددشت) و چهار دشت کیار، گندمان بلداجی، مال خلیفه و لردگان دشت ممنوعه میباشد و دشتهای فارسان، شلمزار، بن سامان، چلگرد قلعه شاهرخ و یانچشمه  نیز در آستانه ممنوعیت قرار دارند.

4.تاثیر کمبود بارش ها و خشکسالی های اخیر بر منابع آب استان چگونه بوده است ؟

با توجه به ویژگی های خاص استان از لحاظ شرایط جغرافیایی و اقلیمی تغییرات بارندگی و خشکسالی در سالهای اخیر تاثیر بسیار زیادی بر منابع آب سطحی و زیرزمینی داشته است و این موجب افزایش تقاضا در راستای برداشت منابع آب گردیده است به عنوان مثال می توان به این مطلب اشاره کرد که در دشت شهرکرد در سال ۸9- ۸8 سطح برخورد به آب به طور میانگین در بیست(20) متری بوده و این رقم در سال ۹5 -94 به ۲۶ متری رسیده است. همچنین در دشت جوانمردی از سال 88 تا کنون حدود 17 متر افت سطح آب  شاهد بوده ایم که موجب فرونشست در قسمت هایی از دشت شده است.

5. آیا  نمود خشکسالی در همه استان یکسان بوده است؟

با توجه به پایش های انجام شده میزان افزایش دما و خشکسالی در قسمت های شرق و جنوب شرقی استان نمود بیشتری داشته است به عنوان مثال در بین دشت های استان در طولانیمدت سفید دشت به صورت تجمعی دارای بیشترین میزان افت سطح آب زیرزمینی در مقایسه با سایر دشت های استان بوده است

1_وزارت نیرو برای شرایط  بحران آب چه برنامه ای دارد؟

برنامه های وزارت نیرو دو دسته هستند

الف_ احیا وتعادل بخشی آب های زیرزمینی ، طبق مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب این طرح با ۱۵ پروژه مصوب گردید تا از افت مستمر سطح آب در آبخوان دشتها جلوگیری شود. از جمله پروژه های این طرح به نصب کنتور ، پرکردن چاههای غیر مجاز، اجرای سایتهای تغذیه مصنوعی ، ایجاد تشکل های آب بران می توان اشاره کرد.

ب_ سازگاری با خشکسالی

همانگونه که مردم ایران زمین طی تاریخ بارها و بارها با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده اند و همواره خود را با شرایط طبیعت وفق داده اند. در این خصوص مصرف بهینه و مدیریت مصرف در بخشهای کشاورزی ، صنعت و شرب باید انجام شود.

2_ در خصوص کنترل اضافه برداشت چاهها چه اقداماتی انجام شده است؟

 شرکت آب منطقه ای تاکنون تعداد حدود ۸۷۰ کنتور هوشمند بر روی چاهها نصب کرده و بخصوص در دشتهای بحرانی بروجن فرادنبه و خانمیرزا هم اکنون این کار در حال انجام هست.

3_ ما چقدر چاه غیرمجاز در استان داریم و آیا هیچ اقدامی برای تعیین تکلیف آنها انجام شده؟

 خوشبختانه تعداد چاههای غیرمجاز ما در  مقایسه با سایر نقاط کشور بسیار کم هست. تعداد زیادی از این چاهها تاکنون پر شده اند و ۱۲۰ حلقه چاه باقیمانده هم الان در حال پرشدن هستند و گروههای گشت و بازرسی شرکت آب منطقه ای دایم مشغول گشت زنی و اقدامات پیشگیرانه هستند.

4_ چه توصیه ای به کشاورزان دارید؟

کشاورزان عزیز توجه کنند که شرایط خشکسالی فعلا پایدارهست و منابع آب محدود . بخصوص در حوضه زاینده رود که بارشها محقق نشده اند امسال سال سختی در پیش است و باید به نحوی ابیاری انجام بشه که حداقل درختان زنده بمونن. ضمنا کشاورزان نسبت به برنامه های آیش و کشت گیاهان کم آب طلب با هماهنگی جهاد کشاورزی  اقدام کنن.

5- در خصوص حفاظت  کیفی منابع آب استان چه اقداماتی صورت گرفته؟

حضور مستمر در کارگروه زیست محیطی جهت جا نمایی محل پسماند در خصوص جلوگیری از ورود شیرآبه ها پسماند به مخازن آبی

حضور در شورای حفاظت کیفی زاینده رود که به ریاست استاندار و دستگاههای ذیربط برگزار می شود تا جهت حفاظت کیفی رودخانه زاینده رود تصمیمات لازم اتخاذ می شود.

1.چه تعداد طرح مطالعاتی شرکت آب منطقه ای در استان دارد؟

١١ طرح

2.اهداف طرحهای مطالعاتی در استان چیست؟

 ١٦ میلیون مترمکعب شرب -٢٠ م م م صنعت -٢٠٢ م م م کشاورزی جمعا ٢٣٨ م م م

3.عنوان تعدادی از طرحها مطالعاتی در استان را نام ببرید؟

سد و شبکه آقبلاغ - سد و شبکه ونک - سد و شبکه آلج -....

4.چه تعداد از طرح ها در حال اجرا می باشد؟

 ١٠ طرح

 5.اهداف طرحهای اجرایی برای چه مصارفی است؟

٥٨ م م م شرب -٤٣ م م م صنعت -٦١ م م م کشاورزی جمعا ١٦٢ م م م

 6.تعدادی از طرحهای اجرایی را استان نام ببرید؟

بن بروجن - سد و شبکه باباحیدر - سد و شبکه گهرو - ابرسانی شهرستان فارسان -....

 7.یکی از طرح های اجرایی طرح سد باباحیدر می باشد با اجرای این طرح چه اهدافی مرتفع می گردد؟

شرب - صنعت - کشاورزی

8.همانطور که اشاره کرده یک از طرح ها  سد آقبلاغ می باشد در این طرح چه اهدافی پیش بینی شده است؟

 صنعت - کشاورزی

9.سد ونک هم یکی از طرح های این شرکت  می باشد اهداف این طرح چیست؟

  شرب - صنعت – کشاورزی

 

کد خبر: 704
  تاریخ خبر : 1396/11/16
  آخرین به‌روزرسانی : 1396/11/17
 خاطره کریمی
 984
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 22
  • بیشترین بازدید همزمان : 523
  • بازدید امروز : 8,633
  • بازدید دیروز : 18,092
  • کل بازدید : 4,403,829
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/05 08:31:28
  • شناسه IP شما : 44.204.204.14

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شهرکرد، بلوار فارابی، نبش خیابان هفت تیر
  • کدپستی : 8814673113
  • تلفن : 6-33334805-038
  • فاکس : 33335098-038
  • پست الکترونیکی : info[at]cbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :